STAVÍ SE Na letišti v Mošnově roste obří hala na opravu letadel!
( 27. července 2007 )
  • Společnost CEAM investuje do výstavby obří opravárenské haly pro letadla.
  • Do haly se vleze taky jedno z největších letadel na světě - Boeing 747!
  • Stavba má být oficiálně dokončena v lednu roku 2008.

  • Oficiální propagační leták společnosti CEAM a.s.
    Oficiální propagační leták společnosti CEAM a.s.

    Ostravské mezinárodní letiště Leoše Janáčka v Mošnově se stává zase o něco důležitějším ve světovém měřítku! Rovnou na letišti totiž česká společnost CENTRAL EUROPE AIRCRAFT MAINTENANCE a.s. (CEAM), jež je stoprocentní dceřinou firmou společnosti CCG z holdingu Geofin, nyní staví obří letecké servisní středisko, největší ve střední a východní Evropě! Společnost má v plánu nabízet opravy a údržbu i těm největším letadlům různých výrobců. Připravovaný hangár tak bude mít dostatek prostoru například i pro takové monstrum, jako je Boeing 747!
    „Právě servisních středisek certifikovaných pro opravy větších civilních letadel je ve středoevropském regionu jenom hrstka,“ vysvětluje člen představenstva CEAM Daniel Hurta. „Letecké společnosti v současné době čelí enormnímu tlaku na snižování cen letenek. Průvodním jevem je i to, že přenechávají údržbu a opravy svých letadel dalším firmám, servisní střediska v Evropě proto mají neúnosně dlouhé pořadníky a ceny jejich služeb v poslední době stoupají. A právě této příležitosti chce náš projekt využít.“
    CEAM má také v plánu blíže spolupracovat se studenty Vysoké školy báňské - technické univerzity v Ostravě. „Absolventi oboru Technologie dopravy se zaměřením na údržbu letadel se pak mohou uplatnit jak u soukromých firem, tak ve státním sektoru. Praktické zkušenosti přitom budou v bakalářském i magisterském studiu získávat přímo v hangárech společnosti CEAM,“ říká Tomáš Lacina, ředitel Regionální kanceláře CzechInvestu pro Moravskoslezský kraj.

    Fakta o projektu opravárenské haly CEAM:

    • Stavba začala v prosinci roku 2006, hotová pak má být v lednu 2008.
    • Cena stavby je 1,05 miliardy Kč a stát na ni v rámci investičních pobídek přispěje 65% z celkové ceny.
    • Opravárenský hangár má půdorysné rozměry 147x80 metrů a vysoký bude 34 metrů.
    • Generálním dodavatelem pro výstavbu je společnost VÍTKOVICE.
    • Stavební část prací zajišťuje společnost VOKD, jež je také součástí holdingu Geofin.
    • Společnost zaměstná 180 kvalifikovaných pracovníků, později počítá až s celkem 244 zaměstnanci.
    • Jedná se zatím o první fázi projektu společnosti CEAM, do budoucna tedy můžeme počítat i s dalšími budovami a opravárenskými hangáry.

    Slovo redaktora:
    „Naše krajské letiště se nyní stává opravdu významným! Nedávno byla například otevřena nová obrovská odbavovací hala, letecké linky se stále rozšiřují, a to především díky stamiliónovým dotacím z kraje, vedle 26 lety týdně do Prahy se naposledy začalo létat 16x za týden také do Vídně. Je však pravda, že nedávné lety do Mnichova se nestaly využívanými, a proto byly zrušeny. V budoucnosti má z Mošnova začít létat dalších 12 nových linek. Již v roce 2008 se má létat do Bruselu, Londýna, Moskvy a Amsterodamu, do roku 2010 se má pak létat i do dalších měst světa: Kyjev, Riga, Vilnius, Düsseldorf, Curych, Helsinki, Varšava a Paříž.
    Otázkou však zůstává, zda-li to všecko kraj opravdu dokáže zacvakat? Rozjezd těchto "hvězdných letů" jej totiž vyjde skoro na miliardu!“

    Fotogalerie:
    (© 27.7.2007 - rzml, CEAM a.s. a Planes.cz; popisek se zobrazí po najetí myši na daný snímek)

    Nový hangár na opravu letadel na letišti v Mošnově. Nový hangár na opravu letadel na letišti v Mošnově. Ze strany od silnice má hangár elegantní černou fasádu. Ze strany od silnice má hangár elegantní černou fasádu.
    Do nového hangáru se vleze hned několik letadel najednou. Tady se fiktivně opravuje jedno z těch menších letadel. Do hangáru zaparkujete také obří Boeing 747! Hangár má výšku 34 metrů právě proto, aby se zde vešlo také vysoké ocasní křídlo letadel.
    Ze strany od letiště má hangár jasně bílou fasádu s obřími posuvnými dvěřmi. Různé kombinace seskupení letadel - 2x Boeing 747 + 2x Boeing 737. Různé kombinace seskupení letadel - 10x Beoing 737. Další možné seskupení, Airbus A340 + Boeing 747 + Airbus A300 + Boeing 737.
    Součástní opravárenské haly je také sklad s náhradními díly. Letiště nedávno otevřelo také krásnou odletovou halu. Nová letištní hala se nachází při tomto pohledu napravo od opravárenské haly CEAM. Obří opravárenská hala CEAM jde vidět kilometry daleko, třeba právě také z Ostravy :-)
    Stavba začala na konci roku 2006. Monstrózní konstrukce střechy se několik dní zvedala do výšky 34 metrů. Monstrózní konstrukce střechy se několik dní zvedala do výšky 34 metrů. Monstrózní konstrukce střechy se několik dní zvedala do výšky 34 metrů.

    • Připravujeme sekci "Airport Ostrava" v rubrice "Nové stavby".

    27.7.2007 (rzml)